10 nejčastějších otázek k dani z příjmů fyzických osob

Ve svém praxi se setkávám s dotazy k přiznání fyzických osob, které se opakují pravidelně. Pojďme si na ně odpovědět.

Jak vyplnit formulář přiznání a spočítat daň

Jak se počítá daň? Do kterého řádku přiznání co napsat? Vše najdete v přehledné tabulce.

10 nejběžnějších omylů OSVČ v přiznání k dani z příjmů

Víte v čem nejčastěji chybují OSVČ, když sestavují přiznání vlastními silami? Přečtěte si deset nejběžnějších omylů, kterém potkávám stále dokola v diskuzních fórech a jak je to s nimi doopravdy

Podnikání na mateřské a rodičovské dovolené

Článek je aktualizován pro rok 2015

Přemýšlíte, že začnete na mateřské nebo rodičovské dovolené podnikat? Nevíte jak na to? Nevíte co to obnáší? Čtěte dál. (Pokračování textu…)

Jak legálně snížit daně II – Daňová evidence

Článek je aktualizován pro rok 2014

Přechod mezi paušálem a daňovou evidencí

Fyzická osoba nemusí otázku, jestli bude uplatňovat skutečné výdaje dle daňové evidence, nebo paušálně, vyřešit hned na začátku roku. Zákon o dani z příjmů umožňuje vést během roku daňovou evidenci a až při sestavování daňového přiznání se rozhodnout, jaké výdaje budou v přiznání použity. Pokud jsme však v předchozím roce používali jiný způsob stanovení výdajů, než chceme použít letos, je třeba podat dodatečné daňové přiznání za předchozí rok a provést následující úpravy základu daně (viz §23 odst. 8 Zákona o dani z příjmů, dále jen ZDP). Tyto úpravy se uvádějí do Přílohy č. 1 tabulky E:

Jak legálně snížit daně I. – paušální výdaje

Tento článek byl aktualizován pro rok 2014.

Podzim je vhodné období pro úvahy nad optimalizací daňové povinnosti, protože většina úprav musí být provedena do konce roku (u fyzické osoby i zaplacena). V březnu je již na optimalizace pozdě. Pokud teď čekáte nějaké tipy na to, jak převádět peníze do britského Ltd. nebo optimalizovat přes neziskovku, tak Vás zklamu. Optimalizacemi na hraně zákona, využívajících různé mezery a nejasné body, se zabývat nebudu. Rozeberu pár tipů, jak snížit základ daně naprosto legálně a korektně.

Kolik platit zálohy OSVČ

Článek je aktualizován pro rok 2016

Patříte k podnikatelům, kteří každý měsíc platí na zálohách zákonné minimum a pak jste v březnu po podání daňového přiznání a přehledů na sociální správu a zdravotní pojišťovnu nepříjemně překvapení z velkého nedoplatku? Začali jste podnikat letos a platíte minimální zálohy a nevíte jestli budou stačit? Nechcete zbytečně posílat příliš velké zálohy, aby Vám v nich neleželi peníze? Dali byste přednost možnosti si platit měsíčně potřebnou částku a pak nedoplácet nic, ale nevíte jak přijít na správnou částku? Pak je tento článek určen pro Vás. (Pokračování textu…)